IncludingTax
SEK
Svenska
Stäng
Sök
Bild för kategori Drivebelts

Drivremmar

  • Välj rätt drivrem. En rem som är för lång eller för kort kan skada drivsystem samt kortar livslängden. En kort rem kan orsaka överbelstning / slitning på variatorer. En för lång rem gör att ingreppet blir nedsatt och remmen nöts ut i förtid.
  • Förvara extra rem i sval och torr miljö och utsätt den ej för solljus.
  • Rätt injusterade / linjerade variatorer är ett måste för att få ut max av remmen. Fel linjerade variatorer på grund av slitna motorfästen, feljusterade axlar eller slitna drivkomponenter kommer att orsaka problem och kan snabbt förstöra en ny rem.
  • Se till att du har rätt remspänning annars är risken att du får fel varvtal på din skoter samt slitaget på remmen blir större. Bra riktlinje är att corden på överdelen av remmen skall linjera eller ligga över bakre variatorns ytterkant, när du startat skotern och mattan är upphissad skall den precis vilja dra runt mattan på tomgång.
  • Alla nya remmar skall köras in, detta görs genom att du kör på max halvgas i 4-5 mil. Detta för att ytorna på remmen skall köras in och få bättre friktion mot variatorskivorna.
  • Rengör variatorskivorna från gamla remrester med Aceton eller brakecleaner. Stålull eller fin smärjelduk kan användas för att "rugga" upp skivorna och få bättre friktion. Se till att vända remmen i rätt rotationsriktning. (finns ingen pil, vänd remmen så att texten går att läsa utifrån)
  • Inspektera variatorremmen och drivsystem med jämna mellanrum. Rengör skivor från remrester (detta undviker slirning), kolla om spänningen behöver justeras.
  • Varmkör alltid din snöskoter innan du börjar åka, värmen från motorn gör även att variatorerna hinner bli varma och risken för remslir undviks.