IncludingTax
SEK
Svenska
Stäng
Sök

MV Brutale 800 Dragster RR

Artikelnr: mv-augusta-brutale-800-dragster-rr-2015
169.900,00 kr
RR emblemet - fram till nu reserverat för endast de bästa 4-cylindriga MV cyklar, tar nu 3-cylindrig sortiment med storm. Och den gör det med Brutale 800 Dragster RR, en kombination av kraft, stil, superb chassidesign och ren råstyrka - I en klass för sig som ligger bortom både jämförelse och konkurrenter. Brutale Dragster 800 RR radikaliserar "stoppljusbrännar" konceptet som MV Agusta återinfördes med Brutale Dragster. Varje vridning av gasspjället, varje release av kopplingen, varje växling med ett mål: att släppa lös alla sina hästkrafter på asfalten. Med Brutale 800 Dragster RR, skjuter MV Agusta ännu längre. Mer hästkrafter, mer elektronik och ytterligare ett mer skamlöst utseende. Du kan inte begära mer.

Broschyr 800 Dragster RR

Spec 800 Dragster RR

+ -

SPEC MV Agusta Brutale 800 Dragster RR:

  • tre-cylindrig motor, 798 cc
  • Borrning 79,0 mm, slaglängd 54,3 mm
  • Maximal effekt 140 HP-EG (103 kW) vid 13.100 rpm
  • Maximalt vridmoment 86 Nm vid 10.100 rpm
  • Max varv 13.200 rpm
  • Torrvikt 168 kg
  • Effekt-viktförhållande 1,19 kg / hk
  • Däck Pirelli DIABLO Rosso II 120/70 - ZR 17 (fram) och 200/50 - ZR 17 (bak)

Motor

Allmänt erkänt som det moderna riktmärke för rad-3 cylindermotorer kräver MV Agusta motorn ingen introduktion - det är italiensk teknik när den är som bäst. I själva verket har MV Agusta tagit en redan exemplarisk cykel och finjusteras det ytterligare. Liksom varje RR, bara Dragster "måste" erbjuda något mer. Till skillnad från vanliga 800 motorn på 125hk så ger RR varianten hela 140hk.

Målet har varit att bygga en så lätt och kompakt motor som möjligt, att kombinera racing prestanda med enastående körbarhet och körglädje. Dessa mål har MV utvecklare fastställts för sig själva när de utformade den 3-cylindriga motorn - mål som Brutale 800 Dragster RR's motor uppnår beundransvärt.

Med en vikt på bara 52 kg och är extremt kompakt trots förskjutningen, in-line 3-cylindrig motor optimerar viktfördelningen medan motroterande vevaxel - en lösning som aldrig tidigare antogs den vanliga produktionsmodeller - förstärker det dynamiska prestanda Brutale 800 Dragster RR . Dessa är egenskaper som gör denna motor det bästa exemplet på italiensk ingenjörskonst och en av de mest avancerade tripplar i världen.

Den ständiga strävan efter perfektion i varje detalj har lett till utvecklingen av en ny hydraulisk kedjespännare, vilket gör att motorn både tystare och mer tillförlitligt.

140 hk vid 13.100 rpm uppnås delvis på grund av den helt omgjorda luftburken och ett optimerat, effektivare avgassystem. Ändringar har också gjorts till den elektronisak insprutningen, som har ett avancerat sixinjector system (två per cylinder, i stället för den enda injektor användas på andra Brutale modeller), en omformad bränsletank ger det nödvändiga utrymmet och håller allt dolt.

Den resulterande kraftutveckling är linjär vid låga varvtal och explosiv vid höga varvtal, vilket ger tre-cylindrig motor ögonretande acceleration, som slutar först vid 13.200 rpm när rev limiter sparkar i. Effekt är inte det enda att ha fått en betydande uppsving - vridmoment har också tagits upp från 81 till 86 Nm. 

CHASSI SET-UP

Hjulbasen är 1380 mm, med 95 mm i avräkning på gaffeloken. Bakdäck är ett Pirelli Diablo Rosso II 200/50.

Chassistrukturen använder en lösning som delas av på de senaste generationens MV Agusta cyklar: en ALS stålrör spaljé ram med integrerad lätt aluminiumprofiler i den bakre zonen som fungerar som infästning för svingarmen. Detta konstruktionval, förutom att göra MV-modeller ännu mer unik och omedelbart igenkännbar, uppfyller effektivt dubbla behov nämligen att ge maximal vridstyvhet och hålla totalvikten så låg som möjligt.

Cykeln har nu en CRC styrdämpare som kan justeras för att anpassa prestanda till vägen eller förarens önskemål. Marzocchi gaffeln (43 mm diameter) är nu lättare och snyggare tack vare att den är helt i aluminium samt den röda anodisering. Dessutom DLC (Diamond Like Carbon) beläggning på kolvarna förbättrar följdsamheten och maximerar styrkan. Bak sitter en ställbar Sachs stötdämpare fäst direkt på svingarmen. Dynan (811 mm höga) och fotpinnarna erbjuder samma hyllade ergonomi finns på Dragster 800, vilket gör det även bekvämt att åka för längre förare.

Bromsarna utgörs av ett Brembo bromssystem, som har ett par flytande framskivor (diameter 320 mm) som är utrustade med 4-kolvsok och en bakre 220 mm skiva med en 2-kolv ok. ABS är standard.

Dom iögonfallande ekerfälgarna med eloxerade nav skiljer sig även RR från dom övriga brutale modellerna. Dedikerade lack och grafik med en perfekt finish - som lyftes fram av de flera lager av färg (oftast reserverade för avancerade fordon i bilindustrin) - ytterligare betona det unika i Brutale 800 Dragster RR.

För visning eller provkörning, välkommen till våran butik i Umeå

Skriv din egen recension Stäng formulär
  • Du måste logga in/registrera dig för att kunna skriva recensioner
*
*
Dålig
Utmärkt
Produkttaggar