Drivremmar från Carlisle och Arctic
- VÀlj rÀtt drivrem. En rem som Àr för lÄng eller för kort kan skada drivsystem samt kortar livslÀngden. En kort rem kan orsaka överbelstning / slitning pÄ variatorer. En för lÄng rem gör att ingreppet blir nedsatt och remmen nöts ut i förtid.
- Förvara extra rem i sval och torr miljö och utsÀtt den ej för solljus.
- RÀtt injusterade / linjerade variatorer Àr ett mÄste för att fÄ ut max av remmen. Fel linjerade variatorer pÄ grund av slitna motorfÀsten, feljusterade axlar eller slitna drivkomponenter kommer att orsaka problem och kan snabbt förstöra en ny rem.
- Se till att du har rÀtt remspÀnning annars Àr risken att du fÄr fel varvtal pÄ din skoter samt slitaget pÄ remmen blir större. Bra riktlinje Àr att corden pÄ överdelen av remmen skall linjera eller ligga över bakre variatorns ytterkant, nÀr du startat skotern och mattan Àr upphissad skall den precis vilja dra runt mattan pÄ tomgÄng.
- Alla nya remmar skall köras in, detta görs genom att du kör pÄ max halvgas i 4-5 mil. Detta för att ytorna pÄ remmen skall köras in och fÄ bÀttre friktion mot variatorskivorna.
- Rengör variatorskivorna frÄn gamla remrester med Aceton eller brakecleaner. StÄlull eller fin smÀrjelduk kan anvÀndas för att "rugga" upp skivorna och fÄ bÀttre friktion. Se till att vÀnda remmen i rÀtt rotationsriktning. (finns ingen pil, vÀnd remmen sÄ att texten gÄr att lÀsa utifrÄn)
- Inspektera variatorremmen och drivsystem med jÀmna mellanrum. Rengör skivor frÄn remrester (detta undviker slirning), kolla om spÀnningen behöver justeras.
- Varmkör alltid din snöskoter innan du börjar Äka, vÀrmen frÄn motorn gör Àven att variatorerna hinner bli varma och risken för remslir undviks.
No products were found that matched your criteria.