Drivremmar från Carlisle och Arctic

  • VĂ€lj rĂ€tt drivrem. En rem som Ă€r för lĂ„ng eller för kort kan skada drivsystem samt kortar livslĂ€ngden. En kort rem kan orsaka överbelstning / slitning pĂ„ variatorer. En för lĂ„ng rem gör att ingreppet blir nedsatt och remmen nöts ut i förtid.
  • Förvara extra rem i sval och torr miljö och utsĂ€tt den ej för solljus.
  • RĂ€tt injusterade / linjerade variatorer Ă€r ett mĂ„ste för att fĂ„ ut max av remmen. Fel linjerade variatorer pĂ„ grund av slitna motorfĂ€sten, feljusterade axlar eller slitna drivkomponenter kommer att orsaka problem och kan snabbt förstöra en ny rem.
  • Se till att du har rĂ€tt remspĂ€nning annars Ă€r risken att du fĂ„r fel varvtal pĂ„ din skoter samt slitaget pĂ„ remmen blir större. Bra riktlinje Ă€r att corden pĂ„ överdelen av remmen skall linjera eller ligga över bakre variatorns ytterkant, nĂ€r du startat skotern och mattan Ă€r upphissad skall den precis vilja dra runt mattan pĂ„ tomgĂ„ng.
  • Alla nya remmar skall köras in, detta görs genom att du kör pĂ„ max halvgas i 4-5 mil. Detta för att ytorna pĂ„ remmen skall köras in och fĂ„ bĂ€ttre friktion mot variatorskivorna.
  • Rengör variatorskivorna frĂ„n gamla remrester med Aceton eller brakecleaner. StĂ„lull eller fin smĂ€rjelduk kan anvĂ€ndas för att "rugga" upp skivorna och fĂ„ bĂ€ttre friktion. Se till att vĂ€nda remmen i rĂ€tt rotationsriktning. (finns ingen pil, vĂ€nd remmen sĂ„ att texten gĂ„r att lĂ€sa utifrĂ„n)
  • Inspektera variatorremmen och drivsystem med jĂ€mna mellanrum. Rengör skivor frĂ„n remrester (detta undviker slirning), kolla om spĂ€nningen behöver justeras.
  • Varmkör alltid din snöskoter innan du börjar Ă„ka, vĂ€rmen frĂ„n motorn gör Ă€ven att variatorerna hinner bli varma och risken för remslir undviks.
No products were found that matched your criteria.