KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDE 12,0:1
Vår lösning för att uppnå 80 hästkrafter per liter i en V6-motor på 350 hästkrafter var att höja kompressionsförhållandet till 12,0:1, den högsta kompressionen någonsin i en serietillverkad utombordsmotor. För att lyckas med detta utan att det uppstår knackningar (ett typiskt problem vid hög kompression) utvecklade vi ett system som blandade kylluft med finfördelat bränsle för att åstadkomma optimala förutsättningar för fullständig och kontrollerad förbränning.
DIREKT LUFTINSUGNINGSSYSTEM OCH DUBBLA VENTILATIONSGALLER
Vid hög fart kan vattenpartiklar riktas, fångas in och dräneras bort.
Våra erfarna ingenjörer arbetade med att tillämpa denna teori i praktiken genom att öka luftinflödet för att omvandla vattenånga till partiklar, och sedan utforma insugslameller som fångade in och avledde dessa partiklar från inflödet. Systemet med dubbla insugslameller består av dubbla, u-formade lameller i motorns kåpa. Den yttre raden av lameller avlägsnar vattenstänk från båten medan de inre lamellerna fångar in och dränerar bort återstående ånga.
Resultatet är att insugsluften är fri från ånga och håller en temperatur som inte överstiger omgivningens med mer än 10°.
DUBBLA INSPRUTNINGSMUNSTYCKEN
Bränsleinsprutning har följande effekt: det finfördelar bränslet och kyler även cylindern för att minimera tendenser till knackning. För att uppnå önskad effekt måste allt bränsle sprutas in i cylindern samtidigt, vid en exakt tidpunkt och i en exakt vinkel, så att cylindern kyls och förbränningen sker i mitten av förbränningskammaren.
Systemet med dubbla insprutningsmunstycken gav önskad precision och ökad finfördelning av bränslet, vilket i sin tur ökade uteffekten med 3 % utan att orsaka knackningar.
MOTROTERANDE PROPELLER
Den motroterande propellern ger bättre ”grepp” i vattnet, och då motorns vridmoment fördelas jämnt på två propellrar minskar vridmomentet per propeller och drevens diameter kan reduceras. Det möjliggör mindre kugghjulsdiameter vilket i sin tur innebär att växelhuset kan göras mindre och mer hydrodynamisk.
PROPELLERBLADENS DESIGN
En ny propellerutformning med tre främre och tre bakre blad medförde förbättrade prestanda i vattnet. Den nya utformningen gav inte bara den högsta uppmätta toppfarten för DF350A utan även otrolig acceleration, under hög belastning och vid höga propellervarvtal.
DUBBLA VATTENINTAG
På DF350A uppnåddes de bästa resultaten när huvudintaget placerades framför växelhuset, med det sekundära intaget placerat strax ovanför skäddan. Lösningen var optimal eftersom de primära och sekundära intagen hamnade långt ifrån varandra, samtidigt som deras utformning säkerställde tillräckligt med kylvatten, särskilt vid höga hastigheter.
STÖRRE OMVÄND DRAGKRAFT
Drevens materialsammansättning ändrades och materialet värmebehandlades för att tåla den ökade dragkraften och tröga massan vid backning, vilken har större inverkan på en motroterande propeller. Dessutom flyttades växelmekanismen ovanför kavitationsplattan och placeringen av de nedre motorfästena ändrades från parallell till v-formad för att passa växelmekanismen ovanför kavitationsplattan.
FÖRBÄTTRAD MANÖVRERING I ALLA RIKTNINGAR
När man använder flera utombordare monteras normalt en kombination av vanliga och motroterande motorer. Suzuki Selective Rotation, som finns på våra utombordare i AP-serien, eliminerar behovet av olika modeller eftersom alla modeller enkelt kan programmeras att köras i endera riktning. DF350A:s motroterande propellerteknik tar processen ytterligare ett steg genom att eliminera att båten drar snett och maximera raka drivkrafter.
DF350A TEKNIK | |
---|
REKOMMENDERAD RIGGLÄNGD mm (tum) | X : 635 (25) / XX : 762 (30) |
STARTSYSTEM | Elektriskt |
VIKT kg (Ibs.) *1 | X : 330 (727) / XX : 339 (747) |
MOTORTYP | V6 - 55° DOHC 24 ventiler |
Ventilstyrning | Kedja med variabla ventiltider |
BRÄNSLESYSTEM | Elektronisk bränsleinsprutning |
ANTAL CYLINDRAR | 6 |
SLAGVOLYM ㎤ (kubiktum) | 4 390 (267,9) |
BORRNING × SLAG mm (tum) | 98 (3,74) x 97 (3,82) |
MAX UTEFFEKT kW (hk) | 257,4 (350) |
FULLGASVARVTAL rpm | 5,700 - 6,300 |
MANÖVRERING | Fjärrkontroll |
OLJETRÅGETS VOLYM liter (U.S./Imp. qt.) | 8.0 (8.5) |
TÄNDSYSTEM | Transistorstyrt |
GENERATOR | 12 V 54 A |
MOTORUPPHÄNGNING | Gummiupphängning |
TRIMLÄGEN | Power trim och tilt |
UTVÄXLINGSFÖRHÅLLANDE | 2.29:1 |
VÄXELLÄGEN | F-N-R (Drive-by-Wire) |
AVGASUTSLÄPP | Genom propeller |
PROPELLER (stigning) *2 Alla propellrar har 3 blad | FRÄMRE 3×15 1/2×19,5-31,5 BAKRE: 3×15 1/2×19,5-31,5 |
*1 Torrvikt Inklusive batterikabel, exklusive propeller och motorolja. |