Ramen är en ny dubbelrörskonstruktion av stål med en noggrant anpassad styvhets balans för att ta upp stötar från underlaget och minska påfrestningen för föraren.
Den pigga och kompakta 398-kubikaren har varit känd för sin fina prestanda och driftsäkerhet i över 20 år, och nu uppdateras den ordentligt med modern teknik som gör den starkare och mer lättkörd, samtidigt som den uppfyller nya avgas- och bullerkrav.
Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) är ett avancerat elektronikpaket med många olika förarhjälpmedel. DR-Z4S är utrustad med körlägesväljare, antispinn med grusläge för maximal kontroll på lösa underlag, elektronisk gasreglering, ABS som kan stängas av för båda hjulen eller bara bakhjulet och snabbstartfunktion.
Chassigeometri och körställning är anpassade för optimal stabilitet och kontroll, med en naturlig och upprätt position, så att man alltid är redo för aktiv körning, samtidigt som åker bekvämt på asfalt.
Den nya, minimala LED-strålkastaren har både hel- och halvljus i samma skarpa projektorlampa och hojens LED-blinkers fungerar även som parkeringsljus.
Designen speglar modellens utveckling och den uppdaterade prestandan på ett avskalat och seriöst sätt, där skarpa linjer och släta kåpor ligger tätt inpå chassit för att få till en slimmad och aggressiv profil. Formgivningen är tänkt som en modern tolkning av klassisk offroaddesign med en försmak av framtiden.
Motor
Den vridstarka 398-kubikaren är förbättrad på de flesta punkter och svarar snabbt och exakt på gasen med en linjär och lätthanterlig effektkurva. Dessutom uppfyller den nya bullerregler, OBD II och avgaskraven Euro 5+. Dubbla tändstift gör förbränningen effektivare och bidrar tillsammans med elektronisk gasreglering och bränsleinsprutning till jämnare gasrespons och effekt, lägre bränsleförbrukning, mindre utsläpp, stabilare tomgång och en mer lättstartad motor.
Lätta insugsventiler av titan och ihåliga, natriumfyllda avgasventiler håller nere vikt och temperatur och bidrar till effektivare förbränning. Kamaxelprofilerna ger större lyft på insugssidan och optimerad överlappning för att få ut mer effekt och uppfylla avgaskraven Euro 5+.
Mycket annat i topplocket är också omdesignat, som insugsportar, insugsventilsäten och förbränningskammare, för att göra förbränningen effektivare och motorn starkare. Motorn roterar 20 % lättare tack vare en ny kolv och vevstake, vilket också lockar fram mer effekt och sparar bränsle. Cylindern matas med luft-/bränsleblandning via ett 42 mm elektroniskt styrt spjällhus som är en viktig förutsättning för att det avancerade teknikpaketet ska kunna styra tomgång, gaspådrag och motorkaraktär så exakt som möjligt utifrån förarens inställningar, plus att det hjälper motorn att klara utsläppskraven Euro 5+.
Det nya avgassystemet har en tvåstegskatalysator för att uppfylla utsläppskraven Euro 5+. Avgassystemet håller ljudet på godkända nivåer, går tätare inpå hojen för större rörelsefrihet och har rejäla värmesköldar både vid motorn och på ljuddämparen. Både avgasrör och ljuddämpare är tillverkade av rostfritt stål för utmärkt hållbarhet och kvalitetskänsla.
Luftburk och insugsrör är omgjorda för större luftflöde som hjälper till med mer bottenvrid. Bättre kylkapacitet tack vare ny kylare med större fläkt.
Torrsumpsmörjning är ett arv från DR-Z400S som öppnar upp för hög markfrigång och låg tyngdpunkt.
Suzuki Clutch Assist System (SCAS) gör att kopplingshandtaget går lättare att dra in och motverkar att bakhjulet låser sig av motorbromsen när man växlar ner, vilket gör hojen stabilare både på asfalt och lösa underlag.
Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)
Med hjälp av det avancerade elektronikpaketet Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) kan man optimera hojens karaktär utifrån körförhållanden och egna önskemål. Systemet ser till att hojen blir mer lätthanterlig och förutsägbar, så att man känner sig säkrare och bekvämare både på och utanför asfalten.
Körlägesväljaren har tre lägen med olika motorkaraktär som gör att man kan anpassa hojens prestanda efter körförhållanden eller önskemål. De tre körlägena har noggrant utvalda och testade inställningar och sänker inte motorns toppeffekt, utan finjusterar gasrespons och vridmoment på olika nivåer för att göra hojen mer lättkörd utifrån exempelvis underlag och körstil.
- Läge A har den vassaste gasresponsen och är anpassat för snabb acceleration och aggressiv körning på underlag med bra grepp.
- Läge B är en allroundnivå med mjukare gasrespons och jämnare effektkurva som passar många olika körstilar och körförhållanden.
- Läge C är fokuserat på komfort och lättkördhet med mjukare gasrespons och mildare vridmoment som passar på lösa eller hala underlag.
Antispinn hjälper bakhjulet att behålla greppet och gör hojen mer stabil och lätthanterlig i många olika situationer, så att man känner sig säkrare och kan köra mer avslappnat. Systemet har tre ingreppsnivåer varav en är anpassad för lösa underlag (grusläget beskrivs längre ner) och två är avsedda för asfalt. Läge 1 är avsett för torr asfalt och läge 2, där systemet begränsar hjulspinn tidigare, passar på våt asfalt. Om man vill ha full kontroll och kunna styra hojen genom att sladda så kan systemet stängas av.
OBS: Även om motorcykeln har antispinn måste föraren anpassa gaspådraget efter körförhållandena. Antispinn förhindrar inte sladd när man svänger eller bromsar och det förhindrar inte att framdäcket tappar fästet.
Grusläget tillåter en del hjulspinn så att man får mer kontroll över hojen på lösa underlag, samtidigt som man får hjälp med att hålla en jämnare drivkraft som gör körningen stabilare och effektivare. Läget är specialanpassat för att även funka på ojämna underlag och inte bara släta grusvägar.
ABS gör bromsningen stabilare och förhindrar att hjulen låser sig, även när man bromsar hårt. ABS-modulatorn är en lätt och kompakt konstruktion för att hålla nere hojens vikt.
OBS: ABS är inte konstruerat för att förkorta bromssträckan. ABS förhindrar inte sladd när man bromsar och svänger samtidigt. Kör alltid försiktigt och förlita dig inte för mycket på ABS.
DR-Z4S är den första serietillverkade Suzuki-hojen med avstängbar ABS på båda hjulen. Dessutom kan bakhjulets ABS stängas av separat.
Via Suzukis elektroniska gasreglering och motorstyrenheten går det att kontrollera förhållandet mellan gaspådrag och motoreffektens karaktär extremt noggrant. Det gör att man får en naturlig känsla och respons i gashandtaget, vilket är extra viktigt när man smyger fram på knixiga stigar och finlirar med gasen strax över tomgång. Trots att systemet är elektroniskt så finns det en traditionell gasvajer så att man kan justera gashandtagets spel efter egna önskemål. Det nya spjällhuset tar mindre plats och har en slimmad design som ger större rörelsefrihet på hojen och en stryktålig kåpa som skyddar om hojen välter.
Med snabbstartfunktionen startar man hojen direkt med ett snabbt tryck på startknappen. Systemet gör starten smidigare genom att kopplingshandtaget inte behöver dras in när växellådan är i neutralläge och startmotorn kopplas från automatiskt när motorn startar.
Chassi
DR-Z4S bygger vidare på den smidiga och lättkörda storsäljaren DR-Z400S, och är uppgraderad med en nykonstruerad dubbelrörsram som gör hojen ännu stabilare och följsammare. Den starka stålkonstruktionen har en noggrant anpassad styvhetsbalans för att ta upp stötar från underlaget och minska påfrestningen för föraren. Baktill sitter en lätt men stark bakram av aluminium. Aluminiumsvingen är också ny och har en uppdaterad design som förbättrar både bakhjulsgrepp, stötdämparrespons och komfort.
Fjädringen består av kvalitetskomponenter från välkända KYB, med en inverterad framgaffel istället för föregångarens konventionella variant och lång fjädringsväg fram och bak (280/296 mm). Inställningarna är offroadanpassade och både kompression och retur är justerbara fram och bak så att man kan ställa in hojen efter önskemål och underlag.
DR-Z4S rullar på trådekerfälgar som mäter 21 tum fram och 18 tum bak och är skodda med specialtillverkade grovmönstrade IRC GP-410 med dimensionen 80/100-21 fram och 120/80-18 bak. Däcken, som har stora gummiklackar med ganska mycket mellanrum, är en utmärkt kompromiss med bra grepp både på asfalt och lösa underlag. Lättdoserade skivbromsar fram och bak (270/240 mm) hejdar ekipaget effektivt. Oken är axialmonterade för att stå emot vibrationer från ojämna underlag bättre.
Det lätta, koniska aluminiumstyret flexar tillräckligt för att mildra stötar från ojämna underlag och minska belastningen på förarens armar, plus att handtagen nu har våffelmönster på halva ytan istället för hela, vilket är bekvämare för handflatan och minskar risken för blåsor. Sadeln är utformad för både komfort och maximal rörelsefrihet. Körställningen är anpassad för maximal kontroll, stabilitet och komfort både på och utanför asfalten. En standardmonterad hasplåt i aluminium skyddar motorns undersida. Fotfästet är stabilt på de breda fotpinnarna, oavsett om man kör stående eller sittande.
Den nya, lätta bränsletanken rymmer 8,7 liter och smalnar av i bakkant så att man får bättre grepp med knäna och kan röra sig friare på hojen. ABS-modulatorn är en lätt och kompakt konstruktion för att hålla nere hojens vikt.
Nya backspeglar med kantig form matchar kåpdesignen.
Det låsbara verktygs facket sitter nu mer lättåtkomlig på sidan av hojen.
Elektronik
DR-Z4S är Suzukis nya tolkning av en spännande framtid för offroad hojar, med fokus på avancerad teknik som elektroniska förar hjälpmedel och fräsch, funktionell design.
Den nya, minimala LED-strålkastaren har både hel- och halvljus i samma skarpa projektorlampa och hojens LED-blinkers fungerar även som orange parkeringsljus, som lyser med fast sken tills man slår på blinkers, då börjar de blinka.
LED-bakljus, blinkers och skylt belysning sitter snyggt samlade i en kompakt enhet under bakskärmen.
Instrumenteringen består av en ny, lätt och kompakt LCD-skärm som visar status för viktiga funktioner och inställningar för hojens olika system på ett tydligt sätt.
Knapparna vid styrhandtagen är lättåtkomliga och smidiga att hantera så att man kan hålla fokus på vägen eller terrängen. Man väljer och ställer in de olika elektroniska förar hjälpmedlen enkelt med lägesknappen och upp-/nerknapparna vid vänster styrhandtag.
Design
Hojen har en avskalad och modern nytolkning av klassisk offroad design med aggressiva former och skarpa linjer som skapar en ny och fräsch känsla.
Ergonomi är en viktig del av den nya designen, som är anpassad för att ge föraren maximal rörelsefrihet på hojen.
Motor och chassi komponenter har en stilren design som förstärker hojens höga kvalitetskänsla.