Ursprungliga Hayabusa var mycket mer än bara summan av dess delar. Den rikliga kraften dess motor producerade erbjöd ett bredare utbud av alternativa växelval för en viss hastighet, och detta innebar i slutändan en mer kontrollerbar och njutbar körning. Aerodynamisk styling som gav Hayabusa en av de lägsta aerodynamiska koefficienter någonsin hos en serieproducerad motorcykel bidrog inte bara till kontrollerbarhet, stabilitet och förarkomfort. Dess slående designen hjälpte även till att framhäva Hayabusas ikoniska närvaro. Försäljningen av den första generationen översteg 115000 enheter.
En fullständig modelluppdatering under 2008 behöll alla kännetecknade funktioner hos ursprungliga Hayabusa, samtidigt som motorns slagvolym ökades tillsammans med implementeringen av nya funktioner som bland annat bestod av en djärvare design. Ytterligare förbättring av prestanda under 2013 innebar bland annat uppgraderade frambromsar och introduceringen av låsningsfria bromsar (ABS). Dessa nya funktioner hjälpte till att sälja ytterligare 74,100 enheter under den andra generationens livslängd, vilket innebär att den totala försäljningen av Hayabusa ökade till mer än 189.100 enheter.
Suzukis team av ingenjörer och designers har arbetat outtröttligt för att förfina otaliga aspekter av motorcykelns prestanda för att skapa en helt ny generation som är redo att ytterligare öka den övergripande prestandan för en ny generation av Hayabusa-förare i framtiden. Den tredje generationens Hayabusa använder de senaste tekniska innovationerna för att ge större kontroll och komfort, och i slutändan för att hjälpa föraren att få förtroende när de njuter av körningen av denna ”ultimata sportmotorcykel”.
Hayabusas produktkoncept är; ”Ultimat Sport”
Den nya generationens Hayabusa utvecklades inte bara för att uppnå en ännu högre övergripande balans av ultimat prestanda matchad med de stränga Euro5-utsläppsnormerna, utan också för att fånga hjärtan hos såväl hängivna anhängare och alla som vilar ögonen på dess fantastiska skönhet och skarpare, slimmade form.
Sedan den ursprungliga lanseringen 1999 har Hayabusa fortsatt att ge förare fler hästkrafter och mer vridmoment än någon annan sportmotorcykel vid motorhastigheter upp till 6000 varv per minut. Nya Hayabusa bär stolt vidare på detta arv som den ultimata sportmotorcykeln, genom att leverera ännu jämnare vridmoment och mer kraft från botten och vidare upp genom mellanregistret, vilket gör den ännu snabbare och mer kontrollerbar på det hela taget. En avancerad ny samling av intelligenta elektroniska inställningar låter föraren välja hur motorcykeln ska svara och prestera i olika situationer. Detta främjar större körförtroende genom att hjälpa även de som är mindre erfarna att lära sig hur man bäst kan dra nytta av vad Hayabusa har att erbjuda. Den kommer även med ytterligare ett antal komforthöjande funktioner.
Utvecklingsteamet har varit helt och hållet engagerade i att bevara allt som gjorde Hayabusa till den legend det är, samtidigt som modellen förfinats ytterligare för att skapa en ny generation som är redo att bära förare in i framtiden. Resultatet återspeglar troget Suzukis pågående engagemang när det kommer till finavstämt hantverk och sinne för att minsta lilla detalj räknas.
Avancerade elektroniska funktioner:
- Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)
Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) ger ett urval av 3 fabriks-förinställda och 3 användar-definierbara lägen.
– Motion Track Traction Control System (10 lägen + OFF)
– Effektlägesväljare (3 lägen)
– Dubbelverkande Quick Shift-system (2 lägen + OFF)
– Anti-lift Control System (10 lägen + OFF)
– Motorbroms-kontrollsystem (3 lägen + AV) - Aktiv hastighetsbegränsare
- Launch Control System (3 lägen)
- Nödstoppssignal
- Suzuki Easy start system
- Low RPM Assist
- Farthållare
- Kombibroms-system
- Motion Track Brake System
- Lutningsavkännande kontrollsystem
- Hill Hold
Elektronisk utrustning
- Instrumentering med ett nytt modernt utseende och utökad funktionalitet. Detta inkluderar införandet av en ny TFT LCD-panel mellan den stora analoga varvräknaren och hastighetsmätaren, som har en aktiv data-display vilken erbjuder aktuell info av motorcykelns körstatus.
- Vertikalt staplade Multi-LED strålkastare skapar en skarp ny look med sin djärva styling och ögon-tilltalande närvaro.
- Positionslampor med integrerade blinkers som prydligt flankerar ytterkanterna på de stora SRAD-luftintagen.
- Baklysets LED-kombinationslampor skapar ett skarpt iögonenfallande drag som löper horisontellt över botten av bakpartiet.
- Ergonomisk styrreglage-design ger smidig och effektiv manövrering.
MOTORDESIGN
Utvecklingsarbetet hos den raffinerade motorn för nya Hayabusan fokuserade på följande mål.
- Förbättrad hållbarhet och livslängd.
- Uppnå större effekt och vridmoment med jämnare leverans på botten- till mellanregistret.
- Introducera de senaste elektroniska styrsystemen som hjälper till att skapa trygghet och ge en ännu trevligare körupplevelse.
- Uppfylla Euro 5-utsläppsnormer utan att offra toppfart.
Som ett resultat av Suzukis hängivna och kontinuerliga ansträngningar för att utveckla och förfina sin motorteknik, har Hayabusa-motorn länge varit populär för sin tillgänglighet, service, anpassningsförmåga och hållbarhet. Suzuki vägrade att göra några förändringar som skulle offra någon av dessa attribut för att nå ovan listade mål.
Utvecklingsarbetet är implementerat genom hela Hayabusas legendariska 1,340cm3 vätskekylda radfyra för att ytterligare förbättra effektiviteten och hållbarheten, och samtidigt uppnå en övergripande bättre balans av prestanda och leva upp till Euro 5-utsläppsnormen.
Resultatet blir bättre vridmoment och effektleverans med en mer linjär effektkurva på botten- och mellanregistret, vilket är där föraren i slutändan tillbringar mycket av sin tid under vardaglig användning eller under touringkörning. Precis som tidigare, bär den nya Hayabusa stolt vidare arvet från de tidigare generationerna genom att ge förare mer effekt och jämnare vridmoment än någon annan sportmotorcykel vid motorhastigheter upp till 6.000 varv per minut.
Medan toppeffekten är marginellt mindre än hos andra generationens modell, ger nya Hayabusas breda effektkurva motsvarande eller större totaleffekt när man mäter det totala värdet över intervallet från låga till höga motorvarvtal.
Hayabusa kommer med flera sofistikerade elektroniska styrsystem som ger bättre kontroll över motorns egenskaper. Detta gör det möjligt för förare att hitta inställningar som är bäst lämpade för det aktuella körläget. Resultatet är en starkare känsla av att du som förare bättre kommunicerar direkt med motorcykelns hjärta och hjärna när du utforskar potentialen hos denna ultimata sportmotorcykel.
Övergripande prestandan är rakt igenom sådan att nya Hayabusa kan överträffa sina föregångare i de flesta vardagliga situationer. Även om toppeffekten ligger mellan första och andra generationens Hayabusa, gör förbättringar hos motorn och införandet av den senaste elektroniska kontrolltekniken att nya Hayabusa får en kraftökning vid motorhastigheter föraren använder för det mesta. Accelerationstiden på kvartsmilen (402meter) är densamma som för andra generationens Hayabusa och den nya modellen når enkelt den nominella fabriksbegränsade toppfarten på 299 km/h.
Kontroll över motoregenskaperna
Väljare för effektläge (PW)
Föraren kan välja mellan tre olika effektlägen. Mode 1 ger den skarpaste gasresponsen, Mode 2 ger mer linjär effektleverans med mjukare gasrespons och Mode 3 ger den mjukaste gasresponsen och en snällare effektkurva med reducerad maximal toppeffekt.
Kontroll över motorbromsande egenskaper
Engine Brake Control System (EB)
Med tre lägen och en OFF-inställning ger detta system kontroll över den effektiva styrkan hos motorbromsen för att matcha förarens önskemål. Ju högre inställning, desto jämnare, mer kontrollerbart beteende. Förutom övervakning av motorns varvtal (som beräknas med hjälp av data från vevlägesgivaren) bearbetar ECM indata från acceleratorposition, växelposition, kopplingsbrytare och givare för fram- och bakhjulets hastighet för att bestämma lämplig utdata till det elektroniska gasreglaget, bränslespridarna och tändspolen.
Kontroll över motorn vid jämn hastighet
Active Speed Limiter
Detta mycket praktiska system, som används för första gången inom motorcykelindustrin, gör det möjligt för föraren att ställa in en hastighetsgräns motorcykeln inte kommer att överstiga, vilket eliminerar oro för fortkörning eller körning snabbare än avsett. Föraren kan accelerera fritt upp till den hastigheten och bromsa normalt genom att lätta på gasen. Systemet kan tillfälligt åsidosättas med en snabb vridning på gasen, vilket gör det enkelt att accelerera bortom den inställda gränsen för att exempelvis passera andra fordon. Den kan avaktiveras helt genom att trycka på en knapp efter att ha släppt gashandtaget.
Farthållare
En bekväm funktion när du kör i konstant hastighet på motorvägar. ”Cruise Control” minskar tröttheten på långturer genom att låta föraren upprätthålla en inställd hastighet utan att behöva reglerera konstant med gasen. Inställd hastighet visas på LCD-displayen och hastigheten kan enkelt justeras uppåt eller nedåt med hjälp av reglaget (plus eller minus) på vänster styrhalva. Farthållaren kan ställas in från 31km/h till 200km/h under körning på 2.000 till 7.000 rpm på tvåans växel eller högre. ”Resume-funktionen” återaktiverar systemet och accelererar till den senaste hastighetsinställningen efter att det avbrutits.
Kontroll över motordrift
Bi-directional Quick Shift System (QS)
Gör det möjligt för föraren att snabbare och enklare växla upp eller ner, utan att använda kopplingen eller justera gasen. Två lägen erbjuds, där Mode 1 reagera snabbare för att replikera racesnabb växling och Mode 2 erbjuder en lättare touch.
Suzuki Easy start System
Låter föraren starta motorcykeln med ett snabbt tryck på startknappen. Det finns ingen anledning att dra in kopplingsspaken när transmissionen är i friläge, och startmotorn kopplas automatiskt ifrån så fort motorn startats.
Low RPM Assist
Ökar motorvarvtalet sömlöst vid start eller körning i låga hastigheter för att minimera risken för ofrivilliga motorstopp och bidra till att säkerställa bättre kontroll och drift i rusningstrafik med täta start och stopp.
Kontroll över bromsning
Combined Brake System
Med hjälp av främre bromshandtaget överförs bromskraft till både främre och bakre bromsarna.
Motion Track Brake System
Detta system förstärker kontrollen genom att låta ABS är funktionellt även när motorcykeln lutar i kurvor, och inte bara under körning rakt fram. Data från de främre och bakre hjulhastighetsgivarna samt fordonsdata från IMU, ABS-enhetens styrdator (ECU) avgör när ingripande krävs.
Slope Dependent Control System
Förhindrar bakhjulslyft vid inbromsning under färd i nedförsbacke. ABS-enheten använder indata från IMU för att övervaka motorcykelns läge och, när föraren aktiverar bromsarna, kontrollerar ABS-systemets hydrauliska enhet bromstrycket för att leverera den optimala inställningen för att matcha lutningsvinkeln. Eftersom det kontinuerligt justerar mängden baklyftkontroll för att matcha den aktuella vinkeln på lutningen, hjälper systemet till att ge stabilare bromsning.
Hill Hold Control System
När den är påslagen använder systemet indata från IMU, som ständigt övervakar motorcykelns vinkel, för att automatiskt koppla in den bakre bromsen i 30 sekunder när motorcykeln stannar i en uppförsbacke, även om föraren släpper bromsreglaget eller spaken. Detta bidrar till att säkerställa en mjukare omstart fri från bekymmer, utan att motorcykeln kommer att rulla bakåt. Hill Hold Control kan kopplas ur antingen genom att snabbt klämma om frambromsreglaget två gånger eller när föraren börjar accelerera för att bege sig iväg från en stillastående start. Ett ”H” lyser hos kombiinstrumentet när systemet är inkopplat, och blinkar när systemet kopplas ur.
Nödstoppssignal
För första gången på en Suzuki-motorcykel, denna funktion gör att blinkers fram och bak blinkar extra snabbt för att varna andra fordon om att föraren bromsar plötsligt i 55 km/h eller snabbare.
Inertial Measurement Unit (IMU)
En stödjande teknik som hjälper till att förverkliga de avancerade funktioner utöver det vanliga är en ny 6-axlig IMU från Bosch. Den kombinerar accelerometrar och gyroskop i ett kompakt paket, där IMU mäter lutningsvinkel och acceleration för att ständigt övervaka lutning, roll, och gir-rörelser. Motion Track Traction Control, Anti-lift Control, Active Speed Limiter, Cruise Control, Motion Track Brake, Slope Dependent Control och Hill Hold Control System använder data som tillhandahålls av IMU-enheten.
Controller Area Network (CAN bus)
Hayabusa har ett stabilt CAN bus nätverk som gör det möjligt för sina olika sensorer och mikrokontroller att kommunicera med varandra. De gör det möjligt att inkludera avancerade system såsom SDMS-α, Motion Track Traction Control System, Anti-lift Control System, Cruise Control System, Active Speed Limiter, Slope Dependent Control och Hill Hold Control System.
Engine Control Module (ECM)
En ny 32-bitars ECM med dubbla kärnor ger toppmodern motorstyrning som bidrar till drift och optimering av flera kritiska system.
(Text och bilder från Suzukimc.se)