Mer än bara en lättkörd motorcykel
”SV” i modellbeteckningen SV650 står för många saker: Sportig V-twin, ”Superior Value (överlägset värde), Simple and versatile (enkel och mångsidig). I slutändan är det helt enkelt ett koncept som du bäst faktiskt upplever i stället för att försöka definiera. Laddad med kapacitet och stark personlighet, är ditt vardagspendlande och dina helgutflykter på slingrande vägar en oförglömlig resa. SV650s lätta och extremt slanka profil ger dig självförtroende ute på vägarna.
Låg vikt
Med en anmärkningsvärd vikt på endast 197kg, gör SV650 alla former av manövrering och hantering till en sant nöje. Fördelarna med en lätt motorcykel är många – kraftigare acceleration, smidig hantering och större förtroende vid manövrering. Förare på alla nivåer kan ta sig fram genom staden eller köra på slingrande vägar och uppleva obegränsad glädje.
Slimmad kropp
Att uppnå en slimmad kropp handlar inte bara om motorcykelns sadelhöjd. SV650s strömlinjeformade profil är resultatet av ergonomiskt utformade sidokåpor och optimerad sadeldesign, vilket gör att du kan placera fötterna enkelt och bekvämt på marken vid stillastående, samtidigt som den svänger lätt in och hanterar kurvorna med bravur under körning.
Rörram
Ramen är konstruerad av lättvikts stålmaterial som möjliggör ett totalt sett slimmat utseende samtidigt som den stolt framhäver skönheten hos den robusta V-twin-motorn.
V-TWIN-KRAFT FÖR GATAN
Suzukis V-twin-motorns kalibrerade oregelbundna tändintervaller skapar ett unikt hjärtslagsliknande ljud och linjär effektleverans. Motorn har bred potential. I den lokala klubbracing V-twin-cupen är startfältet fyllt med SV650-maskiner. Samtidigt som den har så stor potential, passar motorcykeln perfekt för stadens körförhållanden. Kombinera detta kraftverk med SV650s slanka design och lätta kropp, och du har en körupplevelse utöver det vanliga.
90 ° V-Twin med dubbeltändning
Suzuki V-twin-motorn är en uppvisning i ingenjörskonst och enastående mångsidighet. Motorn erbjuder kraftfullt vridmoment på låga varvtal, som är lätt att hantera, och ett djupt mäktigt ljud. Vrid på gasreglaget till halvvägs, och motorns kraft svarar linjärt och smidigt, men alltid under din kontroll. Slutligen, vid högre varvtal, erbjuder V-twinnen prestanda redo för härlig körning, även på högre växlar. V-twinnen uppfyller de senaste Euro 5-utsläppskraven, samtidigt som den uppnår ledande bränsleekonomi (3,84 l / 100 km *) och högre maxeffekt.
* I WMTC-läge uppmätt av SUZUKI
SCEM
Aluminiumcylindern rymmer den patenterade Suzuki Composite Electrochemical Material (SCEM) förkromade cylindern som ger höga värmeavledningsegenskaper och slitstyrka. Den hårda yttre lagret gör det möjligt att effektivt avleda hög värme samtidigt som friktionen reduceras, samtidigt som en jämn och slitstark tätning uppnås hos kolvringarna.
Dual Spark Technology – dubbeltändning
Suzuki’s dubbeltändningsteknik ”Dual Spark Technology” använder dubbla tändstift per cylinder för precisionständning. Resultatet är ökad bränsleeffektivitet, jämnare kraftöverföring, minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp.
Nydesignade kolvar och kolvringar
För att ytterligare förbättra den totala bränsleeffektiviteten och utsläppskontrollen har V-twinmotorn fått två nya innovationer: hartsbeläggning på kolvkanten för minimerad friktion mellan cylinder och kolv, och en speciell L-formad kolvring för ökad tätningsprestanda.
SDTV bränsleinsprutning
SV650 har Suzukis prestationshöjande dubbelventils bränsleinsprutningssystem, som inkluderar dubbla spjällventiler per cylinder för ökad effekt. Kombinerat med tiohåls bränslespridare är bränsleförbränningseffektiviteten ytterligare optimerad liksom jämnare kraftleverans och bränsleekonomi. Vidare inkluderar systemet ett tunnare och lättare 39 mm spjällhus med inbyggd ISC (Idle Speed Control), vilket ger ännu bättre tomgångsstabilitet och miljöprestanda.
Tomgångsassistans
Det finns en hel del ny teknik hos nya SV650. TI-ISC har ”Low RPM Assist”-funktionen som ska ge jämnare tomgång. Vid start eller körning på lågt varvtal aktiverar ECM-enheten ISC-systemet. Genom att öppna ISC-kretsarna höjs motorvarvtalet något. Normalt, när motorcykeln startas, sjunker motorvarvtalet när kopplingen släpps ut. Low RPM Assist hjälper föraren att få en jämnare startfunktion på låga varvtal. Det gör också lätt att köra i låg hastighet i tät rusningstrafik.
FUNKTIONER FÖR GLÄDJE OCH NÖJE
Ju mer du kör SV650, desto mer kommer du att älska det. Dess designmässigt smarta enkelhet, särskiljande form och funktionalitet kombineras i perfekt symbios för att skapa en attraktiv motorcykel, vart du än kör.
Strålkastare
Den runda strålkastaren av multireflektor-modell är konstruerad för att fördela maximal mängd ljus för ökad trafiksäkerhet. Den raffinerade konstruktionen gör också monteringsdetaljerna osynliga.
Bränsletank
Trots sin stora 13-liters kapacitet är bränsletanken smal med en sportig och ergonomisk form som aldrig är till besvär. Finns i vitt, rött, blått och svart, med sportiga racingstripes på toppen av tanken.
Smal sadel
Den smala, strömlinjeformade sadeln mäter endast 785 mm över marken och är utformad med en i stort sett platt form, från fram till baksida, men ger föraren en överlägsen grad av översikt och grepp i upprätt läge, särskilt längst fram där bra fäste är extra viktigt. Dessutom finns en bagage slinga tillgänglig för att säkra lasten.
LED Bak & bromsljus
Det integrerade kombi-LED bakljuset och bromsljuset är kompakt och slimmat. Högpresterande lysdioder bidrar till att ge utmärkt synlighet och hög hållbarhet, och ger en skarp och smidig bakdel.
Avgassystem
SV650: s avancerade avgassystem har omdesignats, och är nu lättare och kompaktare, samtidigt som det överensstämmer med EURO4-utsläppsnormerna och ger utmärkt kraft.
Komplett LCD-instrumentpanel
En multifunktions LCD-instrumentering visar växelposition, digital hastighetsmätare, varvtalsmätare, indikatorer för färdmätare, trippmätare, genomsnittlig / momentan bränsleförbrukning, räckvidd, klocka, kylvätsketemperaturmätare och bränslemätare. Bakgrundsbelysningens ljusstyrka är inställbar i sex nivåer och kan anpassas efter önskemål.
Suzuki Easy Start System
Suzuki Easy Start-systemet kopplar in startmotorn vid ett exakt tidsinställt förinställt intervall för att starta motorcykeln med bara ett tryck på en knapp. En datoriserad ECM kontrollerar statusen och kopplar från startmotorn omedelbart efter start.
Fjädring
Det främre fjädringssystemet består av en 41 mm teleskop-framgaffel, medan stötdämparen bak är med separat länkage. Tillsammans ger SV650s fjädringssystem konsekvent körförmåga och sportig hantering.
Femekrade aluminiumhjul med radialdäck
De femekrade gjutna aluminiumhjulen ger ett sportigt utseende. För utmärkt balans mellan kurvtagningsprestanda och högfartsstabilitet använder SV650 Dunlop radial sport 120 / 70ZR17M /C fram och 160 / 60ZR17M / C bak.
Bromsar och ABS
Stora 290mm dubbla främre skivbromsar med ABS och 240mm bakre bromsskiva ger otroligt bromsprestanda och kontroll. Kompakt och lätt, introducerar SV650 den toppmoderna ABS-tekniken som tillverkas av Nissin, vilket gör det möjligt att ytterligare reducera fordonsvikten utan att påverka prestanda. ABS-styrenheten övervakar hjulrotationen 50 gånger per varv och använder över 100 separata sensordata för att leverera en hög grad av broms- och stabiliseringsreglering. Bromssträckans prestanda upprätthålls relativt lika över olika vägförhållanden.
*Anm. 1: Bromssträckan för ett fordon som är utrustad med ABS kan vara längre än vad som gäller för fordon som inte är utrustat med ABS, och är beroende på vägbanans förhållanden, såsom våt, lös eller ojämn väg. ABS kan inte förhindra att däcken tappar fästet, på grund av bromsning under kurvtagning.
Enkelhet betyder frihet att göra den till din
Tack vare sin enkla basdesign finns ett brett utbud av tillbehör tillgängliga för SV650 –
allt från de som lägger till funktionell bekvämlighet till yttre delar som påverkar utseendet och utstrålningen.
OBEGRÄNSAD KÖRGLÄDJE
SV650s enkla basdesign känns hemma på alla vägar – oavsett om det är en spännande modern stad eller ute på landsbygden. Konstruerad för att passa alla förare, ger denna motorcykel en oförglömlig upplevelse under varje tur du tar nu och långt senare längs vägen. Greppa nycklarna, ta sedan kommandot över spänningen.
(Text och bilder från Suzukimc.se)