Nu utökas V-STROM-familjen med den nya V-STROM 800 som en seriös konkurrent i äventyrskategorin och ett komplement till V-STROM 800DE som lanserades 2022, som i sin tur förde vidare stafettpinnen från den ursprungliga V-Strom 1000 från 2002.
V-STROM 800 öppnar nya möjligheter för hojåkare som är nyfikna på äventyrsmaskiner och siktar på en modell i mellanklassen. Syskonmodellen V-STROM 800DE är tänkt som en grusvägsslukare av rang, medan nya V-STROM 800 har mer fokus på bekväm landsvägstouring. Man avverkar utan problem långa pass i motorvägsfart, samtidigt som den funkar utmärkt som en kul och praktisk pendlarhoj.
V-STROM 800 är utrustad med Suzukis starka parallelltwin på 776 kubik, en robust stålram och en fjädring som är anpassad för högfartsstabilitet och smidiga kurvegenskaper. Modellen är framtagen som ett alternativ för hojåkare som vill ha mer effekt än en 650-kubikare och vill kunna köra långt och länge så bekvämt som möjligt.
Både chassi och motor svarar snabbt på förarens kommandon, så det finns gott om körglädje att hämta både på stan, ute på slingriga landsvägar och vart än äventyret leder dig.
– Hojen är utrustad med det avancerade elektronikpaketet Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) som innehåller körlägesväljare, tvåvägsquickshifter, elektronisk gasreglering, antispinn med grusvägsläge och avstängbar bakhjuls-ABS för bättre kontroll på lösa underlag.
– Instrumentpanelen har en lättavläst 5-tums färgskärm som visar all nödvändig information.
– V-STROM 800DE är en ny modell med modern design, men det syns ändå att den tillhör V-STROM-familjen, till exempel på den klassiska Suzuki-näbben som sticker fram under strålkastaren.